27. januar 2023

Kortlægning af initiativer til forebyggelse af arvelige sygdomme og overtypning hos hunde

Man holding two dogs. Photo: Levgeniia // Colourbox.com
📷 Levgeniia // Colourbox.com

Bruun, C. S., Fredholm, M., Proschowsky, H. F., & Sandøe, P. (2023).
Institut for Veterinær- og Husdyrvidenskab. Københavns Universitet

Baggrund

Der er gennem de seneste årtier kommet øget fokus på, at avlen inden for visse hunderacer har en række alvorlige negative konsekvenser for hundenes sundhed og dermed også for deres velfærd. Nogle af disse konsekvenser skyldes avl i for små populationer, mens andre synes at være en direkte følge af de mål, man avler efter, som i nogle tilfælde er en overdrivelse af racestandarderne. Den store offentlig bevågenhed har dog ikke nødvendigvis ført til, at problemerne er blevet mindre. Fx viste en dansk undersøgelse, som blev publiceret i 2019, at over 40 % af franske bulldogs, der i 2022 var den femte mest populære hunderace i Danmark, har alvorlige åndedrætsproblemer.

Fokus og metoder

I projektet har vi, på tværs af en række vestlige lande, efter kort at have beskrevet den historiske baggrund for problemstillingen, beskrevet og undersøgt effekten af flg. typer af initiativer til at modvirke negative konsekvenser af hundeavl: forskningsmæssige initiativer, initiativer inden for den etablerede hundeavl, initiativer til at oplyse og påvirke holdninger hos kommende hundeejere og lovgivningsinitiativer.

Rapporten er baseret på 1) lovgivningstekster, 2) dokumenter fra Fédération Cynologique Internationale (FCI), den danske og andre kennelklubber, dyreværnsorganisationer og andre relevante stakeholdere typisk fundet på hjemmesider og 3) videnskabelig litteratur.

Desuden er der gennemført to interviews med centrale aktører fra Norge og Nederlandene.

Væsentligste fund

Anbefalinger

Du kan læse hele rapporten (på engelsk) her: Mapping of initiatives to prevent inherited diseases and exaggerated phenotypes in dogs (pdf)